måndag 20 april 2009

Nordens äldsta samlarmässa

Då har Nordens äldsta antikmässa varit igen. Nej, det är inte Brösarp, Älvsjö eller någon annan stor mässa, utan det är den anrika Antik & kuriosamässan i Skara. Mässan hölls som brukligt i stadens ishall - och det var ganska gott om besökare.
Antikhandlarna jag pratade med sa att de sålt ganska bra, särskilt under fredagen. Enligt Björn Johansson på Nostalgia, som jag även pratade med på Kistamässan, är det en oftast en annan typ av besökare här än på de större mässorna. Framförallt är det många samlare som tar sig hit, ja, och så skarabôrgarna själva förstås. På de större mässorna i storstäderna är det oftast fler inredningsintresserade som kommer.

Hockeyspelarna i Skaras ishall har ersatts av målinriktade antikletare.


Priserna var i regel ganska höga, men det gick också att pruta bra. Västgötar kan ju vara lite småsnåla, så det är kanske bra att sätta priserna högt så de tror att de prutat ner priserna ordentligt. Ja, det ligger väl något i västgötahistorien - smålänningarna frågar "vad koster det?", medan västgöten frågar "kôster rä nött?".

Det som var mindre bra med mässan var montrarna. De bestod i bästa fall av spånplattor. Å andra sidan finns det någon charm i det också. Utbudet var väl okej, fast jag var i och för sig endast där på söndagen. Själv köpte jag en... uppstoppad trut. Jo, det är sant! Och vi hade ganska roligt när vi diskuterade vem som skulle bära den - håll truten!!

5 kommentarer:

  1. Kul att du gillar min blogg! Jag får säga detsamma - har dig som favorit också. Jag hade hemskt gärna besökt mässan i Skara också, men det får bli en annan gång. Blev det något köp?

    SvaraRadera
  2. Oj då, nu är jag stor i truten igen, men sådana är jag mera van vid i skärgården..
    Samlarmässa skulle säkert ha varit något för mej, jag är en sådan utpräglad samlarmänniska att jag nästan skäms. Började med tändsticksetiketter, tuggummibilder, glansbilder, ja det har alltid funnits något att samla på.

    SvaraRadera
  3. Det blev lite annat också - bestick och sådant.

    Då har du en del i gömmorna då, Mimmi!? :-)

    SvaraRadera
  4. Man blir lite avundsjuk. Själv hinner jag aldrig komma ut och titta på något live! Det är mycket sällan. Det är tur att nätet finns så man åtminstone kan hålla sig lite uppdaterad där!

    SvaraRadera