tisdag 10 mars 2009

Mattor och superellipser - helgens stadsauktion avslutad

Ännu en stadsauktion ute i Frihamnen är avslutad. Som vanligt var de orientaliska mattorna mycket prisvärda. Flera semi-antika mattor, det vill säga mattor äldre än 50 år, gick under utropspriset. Lite märkligt, med tanke på hur fina de är. Lämna in dem på kemtvätt och du har en matta som är nästintill lika skimrande som en ny. Fast det ska tilläggas att många mattexperter inte rekommenderar kemtvätt, utan särskilda mattvättar - men det beror förstås på mattans kvalité och hur gammal den är. Använd sunt förnuft!

8442 - ORIENTMATTA, semiantik, ca 345x235

Utrop: 4 000 kr Slutpris: 3 500 kr

Något annat som går billigt - kanske på grund av att de är så vanligt förekommande just nu -är Bruno Mathssons (1907 - 1988) bord "superellips". På helgens visning fanns hela sex stycken med. De med vitlackerad skiva tycks vara populärast. Det som gick allra bäst hamnade på 4 200 kr. Det som blev billigast - men som hade en kantskada - slutade på 2 500 kr. De två bord som hade bokskivor slutade på 1 800 kr respektive 2 000 kr.

8088 - BORD, "Superellips" Piet Hein och Bruno Mathsson, laminatskiva, 230x113; smärre skador

Utrop: 2 000 kr Slutpris: 4 200 kr

Två föremål som stack iväg i pris var en tavla från 1700-talet samt ett hörnskåp från samma århundrade. Tavlan som var skadad och hade färgbortfall hade ett utropspris på låga 2 000 kr, men någon ropade in den för 15 000 kr. Antagligen kommer den att restaureras och säljas på någon kvalitétsauktion utomlands. Skåpet ropades ut för 3 000 kr, men det slutade också på 15 000 kr.



8766 - 1700-talets andra hälft, Figurscen, osignerad, olja på duk, 18,5x35; skador

Utrop: 2 000 krSlutpris: 15 000 kr

8004 - HÖRNSKÅP, 2-delat, 1700-tal, höjd 222 , 60x94; nycklar finns

Utrop: 3 000 kr Slutpris: 15 000 kr

3 kommentarer:

  1. Hörnskåpet satt vi med min syster som skall inreda ett gammalt torp och kollade in under helgen, tyckte faktiskt utropspriset var rätt lågt. Vi ropade på en kista som vi faktiskt fick, och nu sitter jag just och undrar hur jag skall få den till Finlandsbåten....Skall börja ringa transportfirmor om en stund.

    SvaraRadera
  2. Kul! Du får visa upp kistan på din blogg sen. Ja, det där med transporter är ju lite knepigt... Vet inte hur ofta jag har släpat runt på en massa påsar fyllda med prylar. Det värsta var nog när jag tog en Karl-Johan-spegel från Auktionskompaniet till Sankt Eriksplan. Tungt... fick bära den på huvudet! :-) Såg nog inte klokt ut!

    SvaraRadera
  3. Ojojoj..., vilka fina saker...
    När jag såg din kommentar kom jag på att visst... Det står ju ingraverat "Ystad Metall" i botten på min 6-armade ljusstake... Tack! Även om jag själv bara är en glad loppisråtta så är det roligt att få reda på tingens ursprung....
    Ha det gott!
    Mvh Helena

    SvaraRadera