måndag 23 mars 2009

Dyr piedistal på stadsauktionen

Jag stod och tittade ett tag på den här fina pedistalen på stadsauktionen . Eftersom jag inte har råd att köpa allt, även om jag vill, lät jag faktiskt bli att bjuda. Och det var nog tur, för utropspriset på 5 000 kr räckte inte långt. Piedestalen gick för 16 000 kr, trots en mindre skada. Jag hade på känn att den skulle bli dyr.


8371 - PIEDESTAL, YTTERFODER, omkring 1900, total höjd 145; smärre skada

Andra föremål som jag fastnade för var detta skrivbordsset i jugendstil. De är signerade O. Ahlberg och är dekorerade med fiskar. Materialet är tenn. Utropspriset var 2 000 kr, men de föll igenom och slutade på 1 600 kr.

8631 - LJUSSTAKAR ,1 par, BLÄCKSTÄLL, PENNSTÄLL, tenn, signerade O Ahlberg, relief av fiskar, ljusstakarnas höjd 12

Imorgon fortsätter auktionen, och så ropas även bokauktionen ut, som också den hålls ute i Frihamnen. I övrigt var det lite folk på visningen, åtminstone på söndagen då jag var där. Även utbudet var lite magert kan jag tycka, fanns inte så mycket som det brukar göra. Jag rapporterar även här imorgon, samt avslöjar vad jag bjudit på, och om jag fått det.

2 kommentarer:

  1. Jag har ju följt med jugend-stilen väldigt länge, och just det där pennstället kommer väldigt ofta emot. Måste ha gjorts i ganska stor upplaga.
    Piedestalar är ofta härliga, men jag har inte vågat skaffa någon, stora schäfrar tenderar fälla grejer ibland och jag vill inte ta risken...

    SvaraRadera
  2. Jo, jag såg faktiskt en likadan på Auktionskompaniet, bara för någon vecka sen, så du har nog rätt.

    Nej, usch... det förstår jag att du inte vill. :-)

    SvaraRadera