fredag 23 januari 2009

3 favoriter från Stadsauktionen i Frihamnen

Det är dags för en ny stadsauktion ute i Frihamnen igen. Visningen är 24 - 25 januari och själva auktionen äger rum den 26 - 27 januari. Jag har valt ut tre föremål som jag gärna skulle vilja inkorporera i min samling.




1. Denna akvarell föreställer industripalatset, eller cirkusbyggnaden som den också kallades. Den uppfördes år 1888 och ritades av arkitekterna Kasper Salin (1856 - 1919) och Gustaf Lindgren (1851 - 1928). Byggnaden låg på Karlavägen 68 och den användes som teater- och danspalats, men den brann tyvärr ner till grunden år 1913 och den återbyggdes aldrig. Vem som har målat akvarellen är inte klarlagt, då signaturen är oläslig - men vad gör det?! Det är en trevlig målning och en vacker byggnad. Utropspriset är satt till 3 000 kr. Slutpris: 3 500 kr


2. Denna bouilettelampa skulle jag gärna ha stående på min byrå. Den är från 1700-talets slut och gjord i mässing. Ordet bouilette är franskt och egentligen är det ett slags kortspel (har jag precis läst mig till i Märta Holkers bok De svenska antikviteternas historia). Denna lampform har oftast en justerbar skärm - den går att höja och sänka - för att kunna reglera ljusstyrkan. Utropspriset är satt till 12 000 kr. Slutpris: 9 000 kr


3. Slutligen, denna skulptur föreställande en bågskytt, är bara för häftig, trots att pilbågen är något felvänd. Den är gjord i patinerat brons och står på en stensockel. Skulpturen är otydligt signerad och det är därför inte heller här avgjort vem som har gjort den. Utropspriset är 8 000 kr. Slutpris: 9 000 kr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar