fredag 30 januari 2009

10 miljoner över? Köp en Yves Klein

Den 11 mars kommer en intressant auktion att hållas på Stockholms auktionsverk. Det är delar av galleristen Eva Burén (1912 - 1978) och dottern Catja Johansson-Buréns (1934-2008) samlingar som säljs ut. Eva Buréns startade galleriet Galerie Burén och hon knöt till sig många av de som idag anses vara de stora konstnärerna på 60- och 70-talet.

Har du en sisådär 8 - 10 miljoner över, kan du alltid köpa in Yves Kleins (1828 - 1962) målning IKB 64.




98 D - YVES KLEIN, France 1928-1962, IKB 64 (1957)


Vill du bara lägga ett par tusenlappar kanske svenske konstnären Eddie Figge (1904 - 2003)passar bättre. Hans fina målning har ett utropspris på 6 000 - 8 000 kr.

79D - Eddie Figge, After Egypt (1964)

Det ska bli intressant att se vad Yves Klein går för, som för övrigt har fler verk med på auktionen. Gå in och titta på auktionskatalogen här!

5 kommentarer:

  1. Så trevligt det var att besöka denna blogg. Jag tycker att det är så mysigt att allas intressen kan vara så "offentliga"

    SvaraRadera
  2. Trots Kleins patenterade blå färg tycker jag att målningen är menlös! Däremot var flera andra målningar i katalogen jättefina. Jag inser ju att de flesta samlingar till slut splittras, men jag tycker alltid att det är lite ledsamt när det händer.

    SvaraRadera
  3. Shit. Du är ju kultiverad mannen ;)Intressant att läsa.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Eddie Figge var förresten kvinna. Fin målning där!

    SvaraRadera
  5. Ooops! Tack för påpekandet! :-) Då vet jag det...

    SvaraRadera