onsdag 24 december 2008

Skara - inte bara Sommarland

Jag befinner mig i Skara över helgen - och jag tänkte skriva lite om vad som finns att se här - för Skara har så mycket mer att erbjuda än Sommarland, Bert Karlsson och att rusa runt i Arns fotspår.

Västergötlands museum har för närvarande en utställning om prins Eugens konstnärsskap. En hel del verk - både målningar och skisser - har lånats in från Waldemarsudde. Flera av verken visas inte så ofta, så det är väl värt ett besök. Utställningen pågår t.o.m. 15:e februari.

Den äldre museibyggnaden, i nationalromanisk stil

Ritad av Charles Lindholm 1919




Passa också på att se deras permanenta utställning om skulptrisen och keramikern Agnes de Frumerie (1869 - 1937). En hel del av hennes produktion finns samlad här - bl.a. hennes byst av August Strindberg. Strindberg själv var mycket nöjd med resultatet och efter han sett bysten lär han ha sagt så här:

- Jag har sett hundra porträtt av mig och frågat; - är detta jag?
- jag har endast sett en byst av mig om vilken jag sagt: - så skulle jag vilja se ut!

Sen finns även de ca 3000 år gamla bronssköldarna från bronsåldern att titta på, liksom den permanenta medeltidsutställningen.

Den som är intresserad av bebyggelsehistoria kan gå till Fornbyn som ligger bredvid museet. Där finns 30 stycken byggnader från 1600-talet och framåt, alla iordningställda med tidstypisk inredning. Särskilt vacker är den gamla kyrkan - Härjevadskyrkan - från 1600-talet, med interiörer från framförallt 1700-talet. Jag har själv arbetat i Fornbyn för många år sedan - körde racer med åkergräsklipparen vill jag minnas och sopade golven i stugorna. Ett trevligt sommarjobb!




Ett besök i Skara domkyrka är förstås ett måste - och glöm då inte att titta på den romanska relief som finns inmurad i en av kyrkans väggar. Den är gjord av den s.k. Skara-mästaren eller Forshemsmästaren som han också kallas. Reliefen består av fyra motiv, bl.a. ett som kallas för Tupp-undret som jag tänkte redogöra kort för - det är ju trots allt jul. Enligt en tradition såg Sankt Stefan - just precis, Staffan Stalledräng - en stjärna på himmelen. Han åker till Herodes för att berätta att judarnas kung är född. Herodes tror honom inte, och han svarar att det vore lika omöjligt som att den stekta tupp som är serverad på bordet skulle resa sig upp och gala. Och tro det eller ej, men tuppen vaknar till liv och börja gala : Christus natus est, "Kristus är född". Herodes blir då så förskräckt att han väljer att stena Staffan.

Jaha, God Jul på Er... nu ska jag hjälpa till att laga julmaten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar