tisdag 27 januari 2009

Tenn för nybörjare

Tenn är något som är både är prisvärt och enkelt att lära sig om du vill börja samla på något, men inte riktigt vet vad. Föremålen är stämplade vilket underlättar och vilket också sätter föremålen i en kontext, vilket alltid är roligt. Alla tennföremål började stämplas från år 1694, efter en kunglig förordning, för att redogöra hur mycket tenn de innehöll.


Det som innehöll mest tenn fick fyra stämplar - två mästarstämplar och två stadsstämplar. Detta tennet skulle innehålla 97 % tenn. De återstående tre procenten kunde bestå av antingen koppar, antimon eller vismut. Det näst bästa tennet bestod av 83 % tenn och den återstående procentsatsen av bly. Dessa föremål stämplades med två mästarstämplar och en stadsstämpel.

De föremål med minst tenn i - 66,6 % - och 33,3 % bly - hade en mästarstämpel och en stadsstämpel.

Den första och tredje stämplen visar vilken stad tennfatet är tillverkat i - i det är fallet kommer fatet från Arboga. Mästarstämplarna, d.v.s. den andra (ett B) och den fjärde stämpeln (ett R), visar att det är Baltzar Rokus som har tillverkat fatet. Han var verksam mellan åren 1743 - 1788. R visar att det utfördes år 1758.


Man började också årtalsstämpla detta år. Varje år fick en bokstav. A blev alltså år 1694. B blev 1695 o.s.v. När alfabetet tagit slut (går endast till Z) börjar man om på nytt, fast med annorlunda bokstäver. År 1754 infördes en kontrollstämpel i form av riksvapnet, vilket också kan vara bara att känna till.

Att tänka på
Det är viktigt att tennföremålen förvaras över 13 plusgrader, annars kan föremålan utveckla tennsjuka. Då bildas små mörka fläckar efter ett tag som kan växa och bli till hål. Enda sättet att "bota" tennet är att ställa det i rumstemperatur, då slutar tennsjukan verka.
Tenn smälter också lätt, så om det är ljusstakar du tänker köpa - se till att ljusen aldrig brinner ut. Annars kan du få både en smält ljusstake - och i allra värsta fall - en nedbrunnen bostad.

Det kan också vara bra att veta att såpa och vatten är det som är bäst för att göra rent tenn.

Tennfat från 1749, senbarock, gjort av Carl Weigang, mästare i Stockholm. Såldes på Auktionsverkets stadsauktion (090126) för 3 000 kr.


Prisutvecklingen

Det går fortfarande att få äldre tennföremål för en inte alltför stor peng. Du kan t.ex. få en tenntallrik från 1800-talet för 400-500 kr. På 80-talet trodde många att priserna skulle gå upp, men den stora prisökningen har än så länge uteblivit. Fast de allra finaste och lite ovanligare föremålen har stigit i pris de senaste åren - och intresset verkar öka.



Dessa ljusstakar är gjorda 1823 av Sven Ekström, mästare i Norrköping och de kommer att gå på Auktionskompaniets auktion (090201) - utropspriset är satt till 2 500 kr.









Dekorera med tenn

Tenn har alltid varit ett bruksföremål som går bra att använda även idag som ett dekorativt och användbart föremål. Jag tycker själv det är trevligt att ha apelsiner och andra citrusfrukter i tennfat - kontrasten mellan det gråa tennet och den oranga färgen blir så trevlig. Men eftersom tenn innehåller lite bly använder jag alltid frukter med skal på. Det gäller också att vara försiktig så inte syra från frukterna rinner ut. Men man ska inte vara rädd för att använda äldre föremål i en modern miljö - ett dekorativt tennfat i en modern köksmiljö kan aldrig bli fel.

Lästips:
Birger Bruzelli, Läsning för tennvänner, Stockholm 1978
Märta Holkers, De svenska antikviteternas historia, Stockholm 2007
Charlotte Mattson, Antikboken. Möbler och gamla ting - från barock till jugend o allmoge,
Sundbyberg 1996

13 kommentarer:

  1. Jätteintressant läsning. Det som jag faktiskt inte visste var att tenn är eldfarligt! Tur att du nämnde det, jag som ofta faktiskt brukar låta ljusena brinna ner. Tack! Prismässigt så är det förvånande att tennet är såpass billigt som det är, för tjugo år sedan var det i proportion betydligt dyrare. Jag tror att folk är mera för "bling bling" nuförtiden, men det vänder väl igen.

    SvaraRadera
  2. Vad du är ambitiös! Kul läsning. Jag visste faktiskt inte heller att tenn lätt smälter. Jag måste nog vakta ljusen noggrannare. Tennljusstakar kan många gånger vara både snygga och prisvärda!

    Hälsningar, Ulrika

    SvaraRadera
  3. Tack! Kul att ni gillar inlägget. :-)
    /F.

    SvaraRadera
  4. Härligt inlägg!!

    Jag älskar ju tenn och kastar mig över det på auktioner och loppisar om de har rätt form och ålder....
    Intressant att läsa om tennsjukan eller tennpesten som jag kallar det. Jag har ett riktigt gammalt handdrivet fat som är rätt så ansatt och nu vet jag varför!!!

    Tusen tack!

    Stor kram och en supertrevlig helg till dig!!



    Flisan

    SvaraRadera
  5. Hej

    Jag har hittat ett ställe som är duktiga på att laga trasiga tennföremål.
    Härryda Tenngjuteri i Mölndal.031-157100

    Ps Tycker själv att "tennpest" är något vackert och själfullt.

    SvaraRadera
  6. Hej
    underbar läsning. Jag har precis köpt mitt första lite större tenn föremål så det kan vara bra att veta det du nämde. Men hur är det med att dricka ur tenn bägare? Då det är en sådan jag köpt, kan man få i sig en massa bly?

    SvaraRadera
  7. Marie J:son Ödén29 mars 2010 kl. 08:58

    Jag har ärvt några tennsaker, bl a 2 kannor med lock. Den ena i rokokostil, den andra i empire. Rokokokannans lock har lotsnat och skulle troligen behöva lödas fast. Är det någon som känner till var man skulle kunna få hjälp med detta? Mvh Marie J:son Ödén mjo@talkpoint.se

    SvaraRadera
  8. TENN TALRIKEN JAG KÖPTE ÄR MÄRKT MED C OCH SEN
    B MEN DET KAN VARA 8 OCKSÅ.vET NÅN VAD DET BETYDER?
    TACKSAM FÖR SVAR
    LANT.LIGT@HOTMAIL.COM

    SvaraRadera
  9. Kjell

    Till Marie som undrar om det är farligt att dricka ur bägaren så är det ju så att ett fyrstämplat föremål innehåller inget bly varför det är OK men ett trestämplat kan vara mera tveksamt om föremålet används dagligen, men i enstaka fall kan jag inte tro att det är någon risk, man har under gången tid delvis använt blyrör att transportera driksvatten i och det var ju inte bra.
    Som bleckslagarlärling på 50 talet fick jag förtenna kärl till Malmös restauranger och då användes ren tenn.

    SvaraRadera
  10. vad betyder M8 stå stämplat under en vas

    SvaraRadera
  11. Trevlig läsning.
    Var kan jag finna vad AF står för på min ljusstake gjord i tenn.
    Jag tror att den är mkt gammal.
    nystrom.berit@gmail.com

    SvaraRadera
  12. En hel del loppis och myrornatenn är i nuläget nästan mer värt som metall. Har inte aktuell notering, men man får nog över 100:- kg på stena metall. Ärligt talat så har mycket krimskrams
    tillverkats av tenn så att göra om är väl helt ok.
    Värre då med koppar och mässing som nästan utan undantag försvinner ner i smältugnarna. Läge för samlare?

    SvaraRadera